کانال تلگرام سی-لایف

انتشار بازی‌های HTML5 در گوگل درایو

 

سلام. اگر با بعضی از موتورهای بازی که خروجی HTML5 می‌دهند (مثل Construct2، Game Maker Studio، Tululoo Game Maker یا…) بازی HTML5 ساخته‌اید و می‌خواهید آن را منتشر کنید ولی برای این کار وبسایت و هاست ندارید، می‌توانید با کمک این آموزش (انتشار بازی‌های HTML5 در گوگل درایو) آن را در گوگل درایو انتشار دهید.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

سلام. اگر با بعضی از موتورهای بازی که خروجی HTML5 می‌دهند (مثل Construct2، Game Maker Studio، Tululoo Game Maker یا…) بازی HTML5 ساخته‌اید و می‌خواهید آن را منتشر کنید ولی برای این کار وبسایت و هاست ندارید، می‌توانید با کمک این آموزش (انتشار بازی‌های HTML5 در گوگل درایو) آن را در گوگل درایو انتشار دهید.

برای شروع کار باید به drive.google.com رفته و ثبت نام کنید تا گوگل به شما ۵ گیگ فضای رایگان بدهد. اگر از قبل حساب گوگل  (Gmail) داشته باشید به صورت خودکار یک درایو گوگل از قبل به شما اختصاص داده شده است.

حالا بازی خود را در قالب HTML5 خروجی بگیرید. بعد در گوگل درایو روی آیکون آپلود کلیک کنید و Folder… را انتخاب کنید. اگر گوگل درایوتان فارسی بود «پوشه…» را انتخاب کنید.

             

حالا پوشه‌ای که بازی HTML5 شما در آن قرار دارد را انتخاب کنید وکمی صبر کنید تا آپلود شود. بعد از پایان آپلود روی «اشتراک گذاری» (Share) کلیک کنید.

در پنجره‌ای که باز می‌شود، حواستان باشد که به صورت پیش‌فرض سطح دسترسی روی خصوصی تنظیم شده است. پس روی «تغییر» (Change) کلیک کنید.

«عمومی در وب» (Public on the web) را انتخاب کرده و روی «ذخیره» (Save) کلیک کنید. و بعد از آن با کلیک روی «انجام شد» (Done) پنجره‌ی اشتراک گذاری را ببندید.

 

حالا برای اینکه URL بازی ما قابل بازی کردن شود و به جای اجرای بازی سورس فایل HTML را نشان ندهد، روی پوشه‌ی بازی‌تان کلیک راست کرده و «جزئیات و فعالیت» (Details and activity) را انتخاب کنید. در کادری که باز می‌شود روی سربرگ «جزئیات» (DETAILS) کلیک کنید، سپس در قسمت «میزبانی» (HOSTING) لینکی را می‌بینید، این همان URL اصلی بازی شماست. این لینک را می‌توانید به دوستانتان ایمیل کنید، در شبکه‌های اجتماعی قرار دهید، در وبلاگتان بگذارید و… . با این لینک می‌توانید بازی‌تان را با همه به اشتراک بگذارید.

 

شاید از لینکی که گوگل برای بازی‌تان می‌دهد به خاطر طولانی و بی معنی بودنش راضی نباشید٬ برای حل این مشکل می‌توانید لینک‌تان را کوتاه کنید. یکی از دوستان، آقای کیان حامی، روشی را برای کوتاه کردن لینک دریافتی از گوگل پیشنهاد کردند که آن را در این آموزش ذکر می‌کنیم: برای این کار می‌توانید از سایت‌های کوتاه‌کننده‌ی لینک مانندکوتاه‌کننده‌ی لینک گوگل (goo.gl) یا is.gd استفاده کنید. یکی از این نوع سایت‌ها که حتّی اجازه‌ی انتخاب آدرس به صورت دلخواه را هم به شما می دهد سایت bit.do است. حال برای نمونه، نحوه‌ی کوتاه کردن لینک در این سایت را بررسی می‌کنیم.
۱. به سایت http://bit.do بروید.
۲. در کادر اوّل URL اصلی بازی‌تان را که از گوگل درایو دریافت کردید وارد کنید.
۳. در کادر دوم هم اسم بازی یا هر آدرس دلخواهی که می‌خواهید بازی‌تان داشته باشد را تایپ کنید.
۴. روی دکمه‌ی Shorten کلیک کنید.

در انتها باید نکته‌ای در مورد گوگل درایو بگویم. گوگل درایو راهی ساده برای اشتراک بازی بین چند نفر است. امّا یک هاست فایل شخصی است، بنابراین در پهنای باند محدودیت‌هایی دارد. اگر تعداد زیادی همزمان بازی شما را بازی‌کنند، گوگل ممکن است پوشه‌ی بازی شما را ببندد و پیغامی مبنی بر استفاده‌ی بیش از حد از پهنای باند بدهد.